آیه های زندگی
اقرا باسم ربک الذی خلق
بسم رب المهدی
امام جواد(ع) پیشوای نهم شیعیان در سال 203 هجری قمری پس از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا(ع) در سن هشت سالگی، به تصریح پیشوایان گذشته و با تعیین امام رضا(ع) عهده دار منصب امامت و خلافت خدا در زمین شد. بیشتر عمر 25 ساله حضرت یعنی 17 سال دوران امامت او با زمامداری مأمون (218- 203) و معتصم (220- 218) مصادف بود. به مناسبت میلاد سراسر نور جوادالائمه(ع) مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم یادداشتی را در خصوص «فضائل و برخی کرامات امام جواد(ع)» در اختیار قرار داده است که در ادامه میآید: *چگونه شیعیان به مقام امامت جوادالائمه اقرار کردند از آنجا که امام جواد(ع) در سن کودکی به امامت رسید، بعضی از شیعیان، در امامت آن جناب تأملی داشتند تا آنکه علما و افاضل و اشراف شیعه از اطراف عالم متوجه حج شدند و بعد از مناسک حج به خدمت آن حضرت شرفیاب شده و از مشاهده فضائل و معجزات و کرامات ایشان اقرار به امامت آن منبع سعادت کردند و رنگ شبهه از آیینه خاطرات خود زدودند، در اینجا به برخی از فضائل و کرامات آن حضرت اشاره میکنیم. فضائل علمی امام جواد(ع) از دو جهت به مناظرات علمی کشانده میشد: نخست: از طرف شیعیان خود که با توجه به سن کم آن حضرت میخواستند علم الهی را دریابند، دوم: از طرف حکومت، به ویژه مأمون و معتصم، دو خلیفه معاصر آن حضرت(ع) خلفا میکوشیدند با تشکیل مناظره، شیعیان را مقابل برخی از دانشمندان به نام زمان قرار دهند تا شاید در پاسخ برخی از پرسشها درمانده شوند و شیعیان از این رهگذر، در اعتقاد خود - وجود علم الهی نزد ائمه اهل بیت(ع)- دچار مشکل شده و از پیروی آنها دست بردارند، ولی در همه این بحثها و مناظرات علمی، حضرت جواد(ع) با پاسخهای قاطع و روشنگر، اعتقاد و اطمینان کامل شیعیان به امامت آن حضرت را تثبیت کرد و ابرهای تیره ابهام و شبهه را از فضای فکر و ذهن آنان کنار زد و خورشید حقیقت را آشکار ساخت. - علم امام جواد(ع) به قصد و نیت اشخاص محمد بن حمزه از محمد بن علی هاشمی نقل کرده که او گفت: صبح روز ازدواج امام جواد(ع) با امالفضل بر او وارد شدم و به علت دارویی که شب قبل خورده بودم، عطش مرا فرا گرفته بود، ولی از حضرت خجالت کشیدم آب طلب کنم، امام به صورتم نگاهی کرد و فرمود: خیلی تشنه ای درست است؟ گفتم: بله! حضرت(ع) به غلامش فرمود آب بیاور من با خودم فکر کردم، الان برایم آب زهرآلود میآورد و به همین جهت وقتی غلام آب را آورد، حضرت لبخندی زد، پس آب را از غلام گرفت و مقداری نوشید سپس به من داد و من نوشیدم، مدت زیادی نزد حضرت ماندم، دوباره تشنهام شد، حضرت بار دیگر آب طلبید و همان کاری را که دفعه اول انجام داده بود انجام داد. محمد بن حمزه گفت که محمد بن علی هاشمی به من گفت: به خدا سوگند ابوجعفر(ع) آنچه را در دلها باشد میداند، همچنانکه شیعیان میگویند. فضائل اخلاقی از میان القاب امام جواد(ع) دو لقب «التقی» و «الجواد» مشهورترین القاب است که این خود دلیل بر این است که آن حضرت در دوران نوجوانی و دوران پذیرش مسئولیت امامت و جوان بودن در هنگام شهادت، به صفت پارسایی آراسته بوده و خدمت رسانی و سخاوتمندی نسبت به مردم و اطرافیان کار همیشگی او بوده است. - کارنامه امام در 3 سال حاضر نبودن پدر در مدینه و ارجاع امور دینی و اجتماعی و خانوادگی توسط امام هشتم به وی، گواه کاردانی و جامعیت و فضیلت امام نهم هست، امام هشتم به آن حضرت(ع) توصیه کرد: «ورود و خروج تو از درب بزرگ باشد، به همراه خود طلا و نقره داشته باش و کمتر از پنجاه دینار به عموهای خود عطا نکن، انفاق کن و از فقر هراسناک مباش که قدرت الهی با تو است» و امام جواد(ع) طبق توصیه پدر بزرگوارش عمل میکرد. بهرهگیری از فرصت برای رفع مشکلات مردم و گره گشایی ازکار آنان از مسلمات سیره امام جواد(ع) است: مردی از اهالی سجستان خراسان در سفر حج به محضر امام رسید و از بدهی خود در دیوان والی شهر خود صحبت کرد و اعلام داشت که والی سرزمین ما، شما خاندان پیامبر را دوست دارد، با نامهای از وی بخواهید در خراج (مالیات) به من احسان کند، حضرت کاغذی گرفت و مکتوب کرد: «رساننده نامه مدعی است شما عقیده شایسته ای دارید، پس به وی احسان کن»، با ورود به سجستان، والی به دلیل اطلاع از نامه امام به استقبال وی آمد و پس از پرسش از مشکل او، مالیات را بخشید و کمک مناسبی نیز به او کرد. *معجزات و کرامات حضرت جواد(ع) - هنگامی که امام جواد(ع) با امالفضل همسر خود از بغداد به مدینه مراجعت میفرمود در کوفه به خانه مسیّب رسید و آن هنگام غروب آفتاب بود پس حضرت داخل مسجد شد و در صحن مسجد درخت سدری بود که میوه نمیداد، حضرت کوزه آبی طلبید و در زیر آن درخت وضو گرفت و نماز مغرب را به صورت جماعت به جا آورد که در رکعت اول بعد از «حمد» سوره «نصر» و در رکعت دوم «توحید» را خواند و پیش از رکوع قنوت را خواند. پس رکعت سوم را به جا آورد و تشهد و سلام گفت و از نماز فارغ شد و .... سپس وقتی که مردم کنار درخت آمدند و دیدند که میوه بسیار خوبی دارد تعجب کردند و از سدر آن خوردند، دیدند که شیرین است و دانه ندارد، سپس مردم با آن حضرت وداع کردند و ایشان به مدینه تشریف بردند. -از حسین مکاری نقل شده که گفت: زمانی که امام محمد تقی(ع) در بغداد بود، وارد بغداد شدم، دیدم که حضرت نزد خلیفه در نهایت جلالت است با خودم گفتم: که حضرت جواد(ع) با این مقام و مرتبهای که اینجا دارد و از حیث جلال و طعامهای لذیذی که در اختیار دارد، دیگر به مدینه بر نخواهد گشت، همین که این خیال در خاطر من گذشت، دیدم آنجناب سر به زیر افکند، سپس سر بلند کرد، در حالی که رنگ مبارکش زرد شده بود، فرمود: ای حسین! نان جو با نمک نیمکوب در حرم رسول خدا(ص) نزد من بهتر است از در آنچه که در اینجا مشاهده میکنی. -از اسماعیل بن عباس هاشمی نقل شده که گفت: روز عیدی خدمت حضرت جواد(ع) رفتم و از تنگی معاش خود نزد حضرت شکایت کردم، آن حضرت از محل نماز خود یک مشت خاک برداشت، خاک به برکت دست آن حضرت پاره طلایی گداخته شد، پس آن را به من عطا کرد و من به بازار بردم که 16 مثقال بود. درباره فضائل و مناقب و کرامات امام جواد(ع) کتابهای زیادی نوشته شده است و به تعداد بیشتری اشاره شده که در این نوشته مجال ذکر آنها نیست، برای اطلاع بیشتر به کتب تاریخی مراجعه شود. *منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی(ره) ج 2 2. سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی 3. الامام الجواد من المهد الی الحد، محمد کاظم قزوینی بسم رب المهدی در استخاره به قرآن عجایب و غرایب دیده شده است. آقایى مى گفت: با قرآن براى مطلبى استخاره کردم، درست اسم همان مطلب درآمد! پرسش: آیا در قرآن کریم شواهدی بر وجود و ظهور امام زمان(عج) یافت می شود؟ پاسخ: هرچند نیازی نیست هر موضوع صحیحی با تمام جزئیات و خصوصیاتش در قرآن کریم آمده باشد، زیرا بسیاری از موارد واقعیت دارد ولی وحی الهی به جزئیات متعرض نگشته است. اما جواب سؤال مذکور مثبت است. آیات بسیاری پیرامون حکومت جهانی امام عصر(ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهای معتبر و گرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها «علامه مجلسی» که در کتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان(ع) تأویل شده، اختصاص داده است و ما در اینجا به چند نمونه اکتفا می کنیم: 1. «در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که : زمین را بندگان صالح ما به ارث می برند.»1 و اینان، امام عصر و یاران او می باشند. 2. «خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین ها غالب شود؛ هرچند مشرکین نخواهند.»2 بنابر روایتی که از امام رضا(ع) نقل شده است، این آیه درباره امام زمان(عج) است، وی امامی است که خداوند او را بر همه کیش ها و آیین ها غالب گرداند. 3. « خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده و عمل صالح، پیشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقا خلیفه کرد. و ثابت می دارد دین آنها را، که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل به امن کنیم، و اینان هیچگاه به من شرک نورزند.»3 در کتاب «غیبت» شیخ طوسی، روایت شده که این آیه نیز درباره مهدی موعود(ع) و یاران او نازل شده است. 4. «ما اراده کردیم بر آنان که در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»4 در «غیبت»، شیخ طوسی از امیرالمؤمنین(ع) روایت می کند که در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیغمبرند، خداوند مهدی آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنان ایشان را ذلیل گرداند. 5. «بدانید که خداوند، زمین را پس از مردنش زنده میگرداند، ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا در آن باره تعقل کنید.»5 در «غیبت»، شیخ طوسی از ابن عباس روایت نموده که در تفسیر این آیه گفت: خداوند زمین مرده را بعد از بیدادگری اهلش، با ظهور مهدی موعود(ع) اصلاح کند. پی نوشت ها : 1. سوره انبیاء، آیه 105. 2. سوره صف، آیه 9. 3. سوره نور، آیه 54. 4. سوره حدید، آیه 15. 5. سوره حدید، آیه 26. اینکه قرآن کریم با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می شود، نشانه آنست که در دستگاه خداوند رحمت و مهر و عشق حرف اول را می زند: در این خاک در این خاک در این مزرعه پاک بسم رب المهدی نظم حیرت انگیز عالم گواه وجود خداست صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ ? إِنَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ و [در آن روز] کوه ها را می بینی،پنداری که ساکن و جامدند؛ در حالی که همانند ابر در حرکت اند.[این کار] صنع خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است.همانا او به آنچه می کنید آگاه است. نمل:88 نظم و نظام عالم دلالت می کند بر وجود خدا.این موضوع در این آیه با تعبیر اتقان صُنع، یعنی مُتقَن و بی خلل و نقص بودنِ مصنوعاتِ عالم،آمده است.در بعضی از آیات، از این حقیقت به تقدیر تعبیر شده است؛ یعنی اندازه گیری و حسابگری در نظم و ترتیب مخلوقات. معنای نظم در عالم این است که این عالم تصادفا به وجود نیامده است، یعنی هم علت فاعلی دارد هم علت غایی؛ در حالی که آنچه تصادفی به وجود می آید نه علت فاعلی دارد و نه علت غایی؛ و هیچ عالِمی، بلکه هیچ عاقلی، در دنیا پیدا نمی شود که امور عالم براساس تصادف توجیه کند. آیات متعدد دیگری، همچون آیه 190 و 191 سوره آل عمران، نیز بر نظم عالم تصریح دارند.[1] جزء ها را روی ها سوی کل است بلبلان را عشق بازی با گـل است آنــچه از دریــا به دریــا می رود از همان جا کآمد آن جا می رود از ســرِ کُــه سیل های تیزرو وز تــن مــا جـانِ عشـق آمیز رو[2] پی نوشت: 1.مرتضی مطهری،توحید،ص58. 2.مثنوی معنوی،دفتر اول،بیت 763 و 767-768
مردی از اهالی سجستان خراسان در سفر حج به محضر امام جواد(ع) رسید و از بدهی خود در دیوان والی شهر خود صحبت کرد و اعلام کرد که والی سرزمین ما، شما خاندان پیامبر را دوست دارد، با نامهای از او بخواهید در مالیات به من احسان کند!
این قرآن است که این وضعیّت را دارد، و این غیبگویى خاصیّتِ قرآن است، ولى مردم آن را از استخاره کننده مى دانند که چه قدر فلانى آدم خوبى است و از غیب خبر مى دهد. اگر این گونه است پس چرا همین آدم بدون قرآن نمى تواند از غیب خبر دهد. به آقاى شیخ که استخاره مى کرد و پاسخ استخاره را مى داد: گفتند: مگر غیب مى دانى؟ گفت: مگر نمى بینید که از روى قرآن مى گویم؟!
فرمایشات آیت الله بهجت«قدّس سرّه»
به جز مهر به جز عشق دگر تخم نکاریم.(مولوی)
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ?
By Ashoora.ir & Night Skin