سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های زندگی

اقرا باسم ربک الذی خلق

 

پرسش: آیا در قرآن کریم  شواهدی بر وجود و ظهور امام زمان(عج) یافت می شود؟

 

پاسخ: هرچند نیازی نیست هر موضوع صحیحی با تمام جزئیات و خصوصیاتش در قرآن کریم آمده باشد، زیرا بسیاری از موارد واقعیت دارد ولی وحی الهی به جزئیات متعرض نگشته است.

اما جواب سؤال مذکور مثبت است. آیات بسیاری پیرامون حکومت جهانی امام عصر(ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهای معتبر و گرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها «علامه مجلسی» که در کتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان(ع) تأویل شده، اختصاص داده است و ما در اینجا به چند نمونه اکتفا می کنیم:

 

1. «در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که : زمین را بندگان صالح ما به ارث می برند.»1 و اینان، امام عصر و یاران او می باشند.

 

2. «خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین ها غالب شود؛ هرچند مشرکین نخواهند.»2 بنابر روایتی که از امام رضا(ع) نقل شده است، این آیه درباره امام زمان(عج) است، وی امامی است که خداوند او را بر همه کیش ها و آیین ها غالب گرداند.

 

3. « خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده و عمل صالح، پیشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقا خلیفه کرد. و ثابت می دارد دین آنها را، که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل به امن کنیم، و اینان هیچگاه به من شرک نورزند.»3 در کتاب «غیبت» شیخ طوسی، روایت شده که این آیه نیز درباره مهدی موعود(ع) و یاران او نازل شده است.

 

4. «ما اراده کردیم بر آنان که در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»4 در «غیبت»، شیخ طوسی از امیرالمؤمنین(ع) روایت می کند که در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند، آل پیغمبرند، خداوند مهدی آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنان ایشان را ذلیل گرداند.

 

5. «بدانید که خداوند، زمین را پس از مردنش زنده می­گرداند، ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا در آن باره تعقل کنید.»5 در «غیبت»، شیخ طوسی از ابن عباس روایت نموده که در تفسیر این آیه گفت: خداوند زمین مرده را بعد از بیدادگری اهلش، با ظهور مهدی موعود(ع) اصلاح کند.

 

پی نوشت ها :

1. سوره انبیاء، آیه 105.     2. سوره صف، آیه 9.        3. سوره نور، آیه 54. 

 4. سوره حدید، آیه 15.     5. سوره حدید، آیه 26.



نوشته شده در سه شنبه 92 اردیبهشت 24ساعت ساعت 1:22 صبح توسط حسین مرادی نژاد| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin